czwartek, 13 listopada 2008

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o teorii sztuki

W Krakowie grupa doktorantów i studentów historii sztuki, filozofii i polonistyki organizują serię warsztatów poświęconych teorii sztuki. Pierwsze spotkanie Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o teorii sztuki, ale baliście się zapytać odbędzie się w piątek 21 listopada o godzinie 20.00 w Instytucie Filozofii UJ, ul. Grodzka 52 i poświęcone będzie tekstowi Mieke Bal i Normana Brysona Semiotics and Art History.



Wszystkich zainteresowanych zapraszamy.

Teczki z tekstem będą znajdować się od czwartku 13.11 w następujących miejscach:
1. W hallu biblioteki Instytutu Filozofii UJ, ul. Grodzka 52 (na regale za wejściem po prawej stronie).
2. W bibliotece Instytutu Historii Sztuki UJ, ul. Grodzka 53.
3. W czytelni Wydziału Polonistyki, ul. Gołębia 20, I piętro, s. 17.

Szczegóły i link umożliwiający ściągnięcie tekstu z internetu dostępny jest na stronie: www.parergonn.blogspot.com.

Mieke Bal zajmuje się teorią literatury, teorią sztuk wizualnych i analizą kultury. Jest profesorem teorii literatury na Universiteit van Amsterdam oraz założycielką Amsterdam School for Cultural Analysis, Theory and Interpretation (ASCA). Napisała m.in: Narratologie: essais sur la signification narrative dans quatre romans modernes (1977), Lethal Love: Feminist Literary Readings of Biblical Love Stories (1987), Reading 'Rembrandt': Beyond the Word-Image Opposition (1991, 1994), The Mottled Screen: Reading Proust Visually (1997), Quoting Caravaggio: Contemporary Art, Preposterous History (1999). Jest także artystką wideo.

Norman Bryson zajmuje się sztuką XVIII wieku, teorią krytyczną, sztuką współczesną i teorią obrazu. Jest profesorem historii, teorii i krytyki sztuki na University of California w San Diego. Uczył m.in. w Cambridge, Rochester i Londynie. Napisał m.in.: Word and Image: French Painting of the Ancien Régime (1981), Tradition and Desire: From David to Delacroix (1984), Vision and Painting: The Logic of the Gaze (1986), Looking at the Overlooked: Four Essays on Still Life Painting (1990), Gender and Power in Recent Japanese Visual Fields (2003).

3 komentarze:

Aneta Rostkowska pisze...

Krótka notka o spotkaniu: przyszło kilkanaście osób, była ciekawa dyskusja dość luźno związana z tekstem (i dobrze, celem spotkań nie jest bowiem szczegółowa egzegeza tekstu), za dwa tygodnie spotykamy się ponownie (piątek, 5 grudnia, godz. 20, sala 93, Instytut Filozofii UJ, drugie piętro), tym razem skoncentrujemy się na rozumieniu dzieła sztuki jako znaku (w świetle teorii znaku C.S.Peirce'a). W omawianym tekście traktują o tym podrozdziały 4 i 5. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych teorią sztuki, chcących dowiedzieć się czegoś o semiotyce i jej przydatności w refleksji nad sztuką. Szczegółowe info niebawem na www.paregonn.blogspot.com.

Aneta Rostkowska pisze...

oczywiście: www.parergonn.blogspot.com :-)

Aneta Rostkowska pisze...

już jest informacja o kolejnym spotkaniu - 5 grudnia o 20: http://parergonn.blogspot.com/2008/11/wszystko-co-chcielibycie-wiedzie-o_26.html
Pozdrawiam i zapraszam!