sobota, 19 kwietnia 2008

Kwietniowy numer ART REVIEW

Ewelina Rosińska przygotowała dla ART AKTUALIÓW przegląd tematów z kwietniowego numeru Art Review.

Temat z okładki:
W związku z londyńską wystawą obrazów Johna Currina, w galerii Sadie Coles HQ, ukazał się tekst, w którym Currin balansuje miedzy określeniami sztuka a pornografia w kontekście własnej twórczości. Poza tym artykuł dowodzi jak łatwo zatrzeć różnice między wspomnianymi określeniami w przestrzeni galerii, gdzie odwiedzający zwracają uwagę na wszystkie znaczenia poza oczywistym.

John Currin, Rachel in Fur, 2002

W kwietniowym wydaniu Art Review nie zabrakło wątku 5. Biennale w Berlinie. W wywiadzie udzielonym jeszcze przed rozpoczęciem imprezy, kuratorzy Adam Szymczyk i Elena Filipovic, dość oszczędnie wypowiadali się o tematyce podejmowanej przez zaproszonych artystów (ale pełną odpowiedz na pytania mamy już po otwarciu Biennale).
Adam Szymczyk, jako myśl przewodnią ich kuratorskiego działania wymienił unikanie sztuki z założenia poddającej się zarobkowym kategoriom. Kuratorzy chcą w ten sposób przeciwstawić się przemysłowi sztuki, opierającym się na zbiorach prywatnych kolekcjonerów (a nie muzeów), którzy wolą kupować drogie, przynoszące sławę obiekty niż inwestować np.
w sztukę konceptualną.

Adam Szymczyk i Elena Filipovic, foto Art Review

Artykuł "Craft vs.Technology" ogłasza przegraną rzemiosła. Według uczestników konferencji NeoCraft w Kanadzie, prace Damiena Hirtsa czy Marca Quinna są niechlubnym przyznaniem się do braku różnicy między zwykłym produktem, a dziełem sztuki. Natomiast hafty Michaela Readeckera, Tracy Emin, czy ceramika Graycona Perry zostały określone jako postmodernistyczna kpina.

Poza tym w numerze:

-przewodnik "What to do in Berlin...", w którym Astrid Mania zachęca do zobaczenia polskiej wystawy "Gebrochener Zahn"

-wywiad z Michelangelo Pistoletto, jednym z czołowych przedstawicieli Arte Povera

-analiza twórczości Niny Katchadourian w tekście "Found in Translation"

Nina Katchadourian, foto: Art Review

-o tym jak sztuka określa nasze widzenie świata w wywiadzie Sallego O'Reilly z Williamem Kentridge

-tendencje współczesnego designu, w ramach wspomnianego wyżej artykułu „Craft vs. Technology”

- w wersji AR digital także przewodnik "BuyArt" po kolekcjach chińskiej sztuki współczesnej, co po raz kolejny potwierdza jej popularność w tym sezonie.


2 komentarze:

Anonimowy pisze...

Podobna myśl przyświecała kuratorkom Whitney Biennal - tegoroczna edycja miała być "antyrynkowa" - stąd m.in. ograniczenie malarstwa i nacisk na instalację i wideo. Ciekawe, czy faktycznie taka eliminacja pod względem używanego przez artystów medium może zniechęcić rynek sztuki?

Patrycja Musiał pisze...

celem nie jest chyba zniechęcenie rynku, ale jego kształtowanie i uwrażliwianie na wypowiedz artystyczną w mediach "trudniejszych" dla komercyjnego obiegu sztuki