czwartek, 23 października 2008

Efekt Piotrusia Pana

W Whitney Museum of American Art oglądać można wystawę Alexander Calder: The Paris Years, 1926-1933.


zdjęcie pochodzi z The NY Times

Tym, którzy jej nie zobaczą polecam relację w NY Times. Świetne zdjęcia wczesnych prac zapowiadających Mobile i Stabile, ale utrzymane w zupełnie innej stylistyce. Jest w nich coś uroczo niewinnego, dziecięcego.


zdjęcie pochodzi z The NY Times

Calder nie miał artystycznych ambicji z powodu doświadczeń jego ojca, który jako rzeźbiarz borykał się z problemami finansowymi. Nie poszedł do szkoły artystycznej tylko do koledżu technicznego na New Jersey. Oczywiście tworzył od wczesnych lat życia. Po koledżu tworzył projekty dizajnerskich zabawek, rysował dla New Yorkera czy National Police Gazette.


zdjęcie pochodzi z The NY Times

W 1923 roku dołączył do Art Students League żeby studiować malarstwo. Dość nagle w 1926 wyjechał do Paryża, gdzie, z przerwami na wyjazdy do NYC, osiadł na 7 lat. Tam zaczął tworzyć rzeźby z drutów, np. portrety ze zdjęcia poniżej. Był to świetny materiał, tani, łatwy do kształtowania i jak pisze Holland Cotter były to niemal 3 wymiarowe rysunki robione tuszem.


zdjęcie pochodzi z The NY Times

Ta wystawa trochę przypomina odkrywanie na nowo Krasińskiego i jego surrealistycznych wątków we wczesnym okresie twórczości (zobacz wcześniejszy wpis).

Więcej na stronie NY Times, zdjęcia tutaj.

Brak komentarzy: